Консультація "Малювання як розвиток творчих здібностей дошкільників" (вересень 2016 р.)

Художня творчість - один з улюблених видів дитячої діяльності.

Розвивати творчі здібності дошкільника - завдання дорослого.

Як показує практика, з допомогою лише традиційних форм не можна повною мірою вирішити проблему творчої особистості.

Одним із прийомів, спрямованих на створення умов для творчого самовираження дитини, є організація роботи з дітьми із застосуванням способів нетрадиційного малювання.

Дитина отримує можливість відобразити свої враження від навколишнього світу, передати образи уяви, втіливши їх за допомогою різноманітних матеріалів у реальні форми.

А головне те, що нетрадиційне малювання відіграє важливу роль у загальному психічному розвитку дитини. Адже самоцінним є не кінцевий продукт - малюнок, а розвиток особистості: формування впевненості у собі, у своїх здібностях, самоідентифікація у творчій роботі, цілеспрямованість діяльності.

Звернемося до розгляду різних способів малювання, які передбачають доступне використання нетрадиційних матеріалів.

Кожна з цих технік - це маленька гра. Їх використання дозволяє дітям відчувати себе розкутішими, сміливішими, безпосереднішими, розвиває уяву, дає повну свободу для самовираження.

Для кожного віку підходять різні варіанти нетрадиційного малювання, починаючи від простого і поступово переходячи до більш складного.

Так для дітей молодшого дошкільного віку підходить пальцевий живопис. Якщо говорити науковою мовою, це один із видів нетрадиційних технік малювання, який представляє собою малювання фарбами за допомогою пальців (одного або декількох) або всій долоні.

Автором картини може стати будь-яка людина, не залежно від віку, статі, професії та соціального статусу. Розкриття творчих здібностей йде в обхід свідомості людини по короткому шляху - «серце - кінчики пальців».

Наукою доведено, що пальцева живопис має терапевтичний ефект. Це, безумовно, так, творчі люди менше хворіють, легше справляються зі стресовими ситуаціями, так як під час творчого акту відбувається трансформація негативних думок і емоцій у творчі почуття, які знаходять матеріальне втілення в картині. Терапевтичний ефект спостерігається не тільки в момент створення полотна (нормалізація пульсу і артеріального тиску, антистресовий ефект, гармонізація внутрішнього стану), але і в подальшому, будучи потужною позитивною домінантою.

Як запевняють психологи, у дитини цей процес стимулює розвиток свободи думки, уяви. Діти більшою мірою прагнуть заявити про себе, показати своє «Я» оточуючим, долати перешкоди і вирішувати різноманітні проблеми.

В процесі роботи активізується розвиток психічних процесів, вдосконалюється моторика (диференціюються дрібні рухи пальців, кисті), зорово-рухова координація, розкривається творчий потенціал дітей.

Існує кілька прийомів малювання у техніці пальцевої живопису: малювання ребром долоні, долонькою, пальчиком. 

 Дітей середнього дошкільного віку можна знайомити з більш складними техніками.

У цьому віці вони легко справляються з малюванням методом відбитків.

Для цього достатньо взяти будь-який предмет, наприклад ватяну паличку, опустити в фарбу і точним рухом зверху вниз робити тички на альбомному аркуші, у відповідність до задуманого рисунка. 

З подивом і захопленням діти сприймають таку техніку, як проступаючий малюнок. Це змішана техніка малювання різними матеріалами. Основна мета - ознайомитися з властивостями і особливостями матеріалів. Задуманий сюжет виконується восковими олівцями (крейдою). Потім поверх малюнка наноситися акварель. Акварельні фарби скочуються з малюнка, і він проявляється. 

Восени, гуляючи з дитиною в парку, можна зібрати листя з різних дерев, що відрізняються за формою, розміром і забарвленням. Використовуючи техніку друку листям, можна створювати цілі картини - букети з листя, дерева, комах і тварин і т.д.

Ця техніка виконання хороша своєю різноманітністю прийомів. Якщо лист змастити фарбою тоном вище ніж фон, то відбиток вийде більш виразним. Прикладання чистого листика, дає плавні, м'які обриси.

Потрібно нанести на листок трохи фарби, покласти його забарвленою стороною вниз на чистий аркуш паперу і щільно притиснути, намагаючись не рухати, інакше зображення вийде змащеним.

Акуратно взяти листок за держак і плавним рухом вгору поступово відклеїти його з альбомного аркуша.

Коли малюнок заповниться відбитками листочків, пензлем домалювати відсутні деталі.

У старшому дошкільному віці діти можуть освоїти ще більш важкі техніки, такі як кляксографія, коли у відбитку звичайної плями можна побачити різноманітність сюжетів і образів. 

Далі слід запропонувати техніку монотипії (отримання зображення шляхом переведення його з однієї поверхні на іншу, тобто відбиток зображення).

Монотипія - унікальна техніка, яка поєднує в собі якості естампу (відбитка на папері з друкованої форми - матриці), живопису і малюнка. Її можна назвати і графічної живописом, і мальовничою графікою.

Щоб намалювати картину в техніці монотипія, потрібно нанести фарби на гладку рівну поверхню, слідуючи задуманому сюжету. Робити це потрібно вільно і розкуто. Необхідно працювати швидко, щоб фарба не встигла висохнути до часу друку. Коли картина готова, на розписану поверхню накладається білий аркуш паперу і акуратно притискається руками, потім його ретельно розгладжують.

Тепер потрібно акуратно зняти лист з поверхні. Робити це можна в один плавний рух, або кілька, відриваючи плавними ривками, кожен раз припускаючи лист назад. Виходить дуже несподіваний ефект - немов зображення складається з декількох шарів.

Коли відбиток злегка підсохне, його доповнюють кількома деталями - малюнками водоростей, камінців, найбільш яскраві плями кількома рухами перетворюють у морських рибок.

Ось і все - монотипія готова! 

Існує ще один різновид даної техніки - монотипія пейзажна, коли для її виконання аркуш паперу складається вдвічі. На одній його половині малюється пейзаж, на інший виходить його відображення в озері, річці (відбиток). 

З задоволенням і неприхованим захопленням діти виконують малюнки у техніці" граттаж (малювання на восковій основі).

Це спосіб виконання малюнка шляхом продряпування пером або гострим інструментом паперу або картону, залитих тушшю.

Надалі можна трохи урізноманітнити цю техніку і отримати кольоровий граттаж. Спочатку тонувати аркуш паперу з кольоровою аквареллю, а потім нанести віск і туш. Тоді штрихи будуть кольоровими. Хочете зобразити святковий салют? Тоді на папір слід нанести кольорові плями аквареллю, потім шар воску, шар туші. Тепер продряпати малюнок. І ось вже темне нічне небо розквітло червоними, зеленими, синіми вогнями. 

Це лише декілька варіантів застосування нетрадиційних форм спільної діяльності дорослого і дитини.

Творчий процес - це справжнє диво - діти розкривають свої унікальні здібності і відчувають радість, яку їм приносить творення. Тут вони починають відчувати користь творчості і вірять, що помилки - це всього лише кроки до досягнення мети, а не перешкода, як у творчості, так і у всіх аспектах їхнього життя. Дітям краще вселити: «У творчості немає правильного шляху, немає неправильного шляху, є тільки свій власний шлях».

Пам'ятайте, що дуже багато залежить від вас, від того, хто виявиться поруч з дитиною біля входу в складний і різноманітний світ краси.

Нехай творчість принесе радість вам і вашим дітям!